Sindrom iritabilnog crijeva (SIC) čest je poremećaj koji se očituje bolovima u trbuhu i promijenjenim ritmom pražnjenja crijeva u trajanju od najmanje tri mjeseca.
Točan uzrok nije poznat, no pretpostavlja se da nastanku sindroma pogoduju upale i infekcije, stres, poremećaj ravnoteže neurotransmitera i sl. Također, prepoznati su neki prehrambeni čimbenici koji utječu na razvoj bolesti i pogoršanje simptoma, a to su: preosjetljivost na hranu, neravnoteža crijevne mikroflore, pretjeran unos masnoća, prejedanje, neredovito i prebrzo konzumiranje hrane te prevelik unos alkohola, kave i gaziranih pića.

Bolest zahvaća tanko i debelo crijevo, a od poremećaja pati 10-15 % odraslih osoba, najčešće žena. SIC je jedan od najčešćih poremećaja koje susreću specijalisti gastroenterolozi i liječnici obiteljske medicine u svakodnevnoj praksi.
 

Simptomi sindroma iritabilnog crijeva

Osnovni simptomi sindroma iritabilnog crijeva uključuju promjene u pokretljivosti crijeva, a to su:
  • razdoblja konstipacije i dijareje
  • grčevi u donjem dijelu trbuha, posebno izraženi nakon unosa hrane
  • prekomjerno stvaranje plinova
  • osjećaj nadutosti u donjem dijelu trbuha

PREHRANA KOD SINDROMA IRITABILNOG CRIJEVA

Jedan od ključnih elemenata za olakšanje simptoma SIC je prehrana. Iako ne postoji određena dijeta koja bi bila učinkovita za sve, postoje neka pravila koja vrijede za sve oboljele.
 
Općenito, preporučuje se normalna prehrana, uz smanjen unos ili potpunu eliminaciju stimulativnih ili nadražujućih namirnica poput čaja, kave, alkohola i gaziranih pića, koji izazivaju fermentaciju u crijevima. Te namirnice treba zamijeniti fermentiranim mliječnim napitcima i jogurtom. U nekim slučajevima, posebno ako postoje jaka bol u trbuhu, nadutost i vjetrovi, treba ograničiti konzumaciju ili potpuno izbaciti iz prehrane zeleno lisnato povrće, grah, neke vrste voća (jabuke, grožđe, banane, lješnjake) te mliječne proizvode koji sadrže laktozu.
 
Prednost treba dati namirnicama s malim postotkom masnoće i visokom proteinskom vrijednošću. Ako je jedan od simptoma bolesti zatvor, prehrana treba biti bogata namirnicama s visokim postotkom celuloze, kao što su integralne mekinje, kruh i tjestenina te povrće i voće.
 

Izbacite alkohol

Alkohol djeluje nadražujuće na probavni sustav. Već i jedno piće kod nekih osoba može izazvati pojavu nekog od simptoma iritabilnog crijeva. Nastojte ne pretjerivati s količinom alkohola, te nikada ne pijte na prazan želudac.

Zaboravite kavu

Kofein je okidač za većinu simptoma sindroma iritabilnog crijeva. Uz to, zrna kave sadrže enzime koji nadražuju probavni trakt te mogu uzrokovati razne probavne smetnje neovisno o sindromu iritabilnog crijeva.

Oprezno s mlijekom

Ukoliko teže podnositi laktozu (šećer prisutan u mlijeku), i kazein ili sirutku (mliječni proteini) ograničite njihov unos, a kalcij koji je inače prisutan u mlijeku i mliječnim proizvodima  nadoknadite iz drugih namirnica ili dodataka prehrani.

Pažljivo s izborom pića

Nastojte svaki dan popiti šest do osam čaša vode. Izbjegavajte pića koja sadrže ugljični dioksid, kofein i/ili umjetna sladila, jer nadražuju probavni sustav. Dobar izbor su biljni čajevi koji ne sadrže kofein (kamilica, menta ili komorač).

Smanjite unos masnoća

Masna hrana može uzrokovati kontrakcije crijeva te bolne grčeve u trbuhu i dodatno pogoršati sindrom iritabilnog crijeva.

Ne gutajte hranu brzo i zaboravite žvakaće gume

Obje navike uključuju gutanje zraka, što pridonosi stvaranju plinova u crijevima i pogoršanju simptoma iritabilnog crijeva.

Izbjegavajte umjetna sladila

Umjetna sladila, poput sorbitola ili ksilitola, kakva se koriste u proizvodnji slatkiša, gaziranih pića i drugih namirnica, mogu uzrokovati stvaranje plinova u crijevima i nadimanje.

Isprobajte dobre bakterije

Dobre bakterije mogu ublažiti bolove u želucu i nadutost uzrokovanu crijevnim plinovima, te imaju pozitivan učinak na opće stanje.

Jedite manje obroke, ali češće

Umjesto tri velika obroka, nastojte dnevno imati četiri ili pet manjih obroka. Na taj način izbjeći ćete stanje pregladnjelosti nakon kojeg slijedi prejedanje. Osim toga, veliki obroci mogu uzrokovati grčeve i proljev.

Vodite dnevnik prehrane

Važan korak u otkrivanju namirnica koje djeluju kao okidači za pojavu tipičnih simptoma je vođenje dnevnik prehrane u koji bi trebalo upisivati sve namirnice i pića koja osoba konzumira tijekom dana te opis i učestalost simptoma koji se javljaju.

Uravnotežite unos vlakana

U odgovarajućoj količini vlakna pridonose povećanju mase stolice, stabiliziraju vodu i povećavaju brzinu prolaska kroz crijeva te, sprečavaju zatvor. U malim količinama mogu ublažiti proljev, apsorbirati vodu i učiniti stolicu kompaktnijom.