ŠTO UZROKUJE SPORTSKE OZLJEDE?

 
U većini slučajeva, glavni preduvjet za nastanak sportskih ozljeda je bavljenje sportom. Međutim, to ne znači da se treba odreći bavljenja sportom - upravo suprotno - treba se upoznati s potencijalnim rizicima i znati kako reagirati ukoliko dođe do ozljede uzrokovane određenom fizičkom aktivnošću.

Sportske ozljede nastaju u trenutku kada je sila primijenjena na određeni dio tijela veća od snage tog dijela tijela. Primjerice, zglobovi su skloniji ozljedama ukoliko su mišići i ligamenti koji ih grade slabiji. Stoga vrstu i stupanj fizičke aktivnosti treba prilagoditi trenutačnoj kondiciji, a težinu sportske aktivnosti postupno pojačavati u skladu s jačanjem fizičke snage.

Iako je prilikom bavljenja fizičkom aktivnošću moguće ozljeđivanje bilo kojeg dijela tijela, najčešće stradaju gležnjevi i koljena.

 

Najčešći razlozi nastanka sportskih ozljeda

Sportske ozljede mogu uzrokovati brojni čimbenici, a najčešći su:
 

TRETIRANJE SPORTSKIH OZLJEDA

 

Ozljede koje nisu ozbiljne i ne zahtijevaju hitnu medicinsku pomoć mogu se samostalno tretirati. U tom slučaju potrebno je poznavati nekoliko tehnika koje će olakšati bol i ostale probleme povezane sa sportskom ozljedom.
 

RICE protokol

Manje ozljede, poput blažih istegnuća i uganuća, tretiraju se prema RICE protokolu tijekom dva do tri dana od nastanka sportske ozljede. RICE je akronim nastao od četiriju engleskih riječi:

REST (R) - odmarati se i izbjegavati fizičku aktivnost (pogotovo dijela tijela koji je ozlijeđen) kako bi se izbjegla bilo kakva sila na ozlijeđeni dio tijela.
ICE (I) - ozlijeđeni dio tijela treba hladiti tijekom 15 do 20 minuta svakih dva do tri sata (led prije toga treba omotati u tkaninu kako bi se izbjegao direktan kontakt leda s kožom i tako spriječilo oštećenje kože).
COMPRESSION (C) - bandaža zavojem ozlijeđenog dijela da bi se smanjilo oticanje (ali ne prejako da ne bi došlo do kompromitiranja cirkulacije krvi).
ELEVATION (E) - ozlijeđeni dio tijela potrebno je držati u uzdignutom položaju (iznad razine srca) da bi se olakšala venska i limfna drenaža i smanjilo oticanje.

Imobilizacija

Imobilizacija je postupak kojim se ozlijeđeni dio tijela stavlja u stanje mirovanja. Cilj joj je spriječiti daljnje oštećenje te smanjiti bol i oticanje.

Kad je u pitanju prijelom kosti, imobilizira se ozlijeđeni dio ruke ili noge i dva susjedna zgloba, i to noga u ispruženom položaju, a ruka presavijena u laktu i priljubljena uz tijelo.

U slučaju ozljede zgloba, kada bilo koja kretnja izaziva jaku bol, zglob se imobilizira u položaju u kojem se u tom trenutku nalazi.




 

Primjena analgetika

Preporuka je koristiti topikalna sredstva, to jest analgetike koji se utrljavaju direktno na zahvaćeno mjesto. Analgetici koji se koriste „na usta“ mogu uzrokovati oštećenje sluznice želuca.

Provedene studije pokazale su kako je primjena levomentola učinkovita kod bolova u mišićima jer daje osjećaj hladnoće što ugodno djeluje na ozljedu, a ujedno ostvaruje i analgetski učinak.
 
Studije su također pokazale kako levomentol počinje djelovati unutar 35 minuta od trenutka primjene na bolno područje te da je njegova primjena učinkovitija od primjene leda.