MAGNEZIJ TIJEKOM TRUDNOĆE I DOJENJA


Magnezij sudjeluje u mnogim funkcijama u tijelu tijekom trudnoće. Koristan je za pravilnu funkciju mišića te pomaže smanjiti umor i iscrpljenost, što je pravo olakšanje za mnoge buduće majke. Odgovarajuća opskrba magnezijem također je važna za održavanje normalne sinteze proteina i diobu stanica, procesa koji je važan za razvoj djeteta. 

Kako su tijekom trudnoće i dojenja potrebe za magnezijem povećane, liječnici često predlažu korištenje dodataka prehrani s magnezijem od početka trudnoće do prestanka dojenja. 

Prema preporukama Njemačkog nutricionističkog društva (DGE), dnevne potrebe za magnezijem tijekom trudnoće i dojenja su:

  • trudnice - 310 mg
  • trudnice ˂19 godina - 350 mg
  • dojilje - 390 mg.

 

Zašto su povećane potrebe za magnezijem tijekom trudnoće i dojenja?

Jedan od razloga povećanih potreba za magnezijem tijekom trudnoće su hormonske promjene uslijed kojih se magnezij pojačano eliminira putem mokraće, što povećava vjerojatnost pojave njegova manjka.
 
Osim toga, nerođeno dijete pohranjuje do 7 mg magnezija dnevno u posljednja tri mjeseca trudnoće, kada intenzivno raste i utrostručuje svoju tjelesnu težinu, zbog čega mu treba više minerala.

Potrebe su još veće tijekom dojenja, jer se putem mlijeka dio magnezija prenosi na dijete.

 

GRČEVI U MIŠIĆIMA I NOGAMA TIJEKOM TRUDNOĆE

 
Grčevi u mišićima tijekom trudnoće nisu rijetka pojava. Obično se pojačavaju u drugom tromjesečju i uglavnom su uzrokovani manjkom magnezija.

Trudnice se često žale na grčeve u stopalima ili stražnjici, a osobito su česti noćni grčevi u nogama. Pojava grčeva u nogama je alarm koji ukazuje na potrošenost zaliha magnezija. Obično se manifestiraju kao iznenadna ubodna bol u potkoljenici praćena ukočenošću mišića. Uglavnom se javljaju noću, jer je razina magnezija podložna dnevnim fluktuacijama i niža u ranim jutarnjim satima.

Ako se grčevi u mišićima pojave tijekom trudnoće, odmah djelujte i posavjetujte se sa svojim ginekologom kako biste utvrdili uzrok.

 

Savjeti kod grčeva u nogama tijekom trudnoće

Ako ste ikada doživjeli grč u nogama, onda vam je poznat taj osjećaj iznenadne i jake boli. U tom slučaju nikako nemojte pokušati naglo ustati jer se zbog grča mijenja osjećaj tla što može dovesti do pada. Umjesto toga, sjednite, ispružite nogu i pritisnite je uza zid. Tek nakon kraćeg vremena prošećite i potom nježno izmasirajte mišiće potkoljenice.

Što možete učiniti da spriječite pojavu grčeva:
  • prehrana bogata magnezijem
  • ako je okidač za njihovu pojavu manjak magnezija, isprobano i testirano rješenje je uzimanje dodataka prehrani s magnezijem u dovoljnoj koncentraciji, po mogućnosti od početka trudnoće, a nakon savjetovanja s liječnikom
  • odgovarajući unos tekućine
  • redovito vježbanje
  • češće odmaranje s nogama u povišenom položaju
  • naizmjenično tuširanje toplom i hladnom vodom
  • masaža.
Ako se simptomi uporno javljaju, obavezno se obratite liječniku.
 

ZADRŽAVANJE VODE U TRUDNOĆI

 
Prstenje vas previše stišće, cipele su vam premale... Poznato?

Otečene noge i ruke (šake), ponekad i lice, zbog zadržavanja vode nisu rijetkost tijekom trudnoće, osobito u posljednjem tromjesečju, kad pojava edema postaje izrazitija. Za razvoj edema prvenstveno su odgovorni hormoni trudnoće (estrogen i progesteron) koji dovode do širenja krvnih žila, čija stijenka gubi elastičnost i postaje propusnija, a to olakšava izlazak tekućine iz krvotoka u međustanični prostor u vezivnom tkivu gdje se zadržava, a pogoduje im dulje razdoblje sjedenja ili stajanja, kao i toplo vrijeme. 

Ova pojava, koju iskusi oko dvije trećine budućih majki, pomalo je neugodna, ali uglavnom bezopasna. U načelu, zadržavanje vode automatski nestaje u prvim danima nakon poroda, kada se višak tekućine brzo eliminira iz tijela kroz jače znojenje ili pojačano mokrenje.

Međutim, pojava edema može biti jedan od simptoma komplikacije trudnoće koju nazivamo preeklampsija, koju još prati pojava proteina u mokraći i visok krvni tlak. U oko pet posto slučajeva preeklampsije mogu nastupiti konvulzije i nesvjestica, što se naziva eklampsija ili toksemija u trudnoći.

Redovitim praćenjem trudnoće, ginekolog će u većini slučajeva uspješno i pravodobno dijagnosticirati ovu komplikaciju i liječiti je u ranoj fazi. 

 

VITAMINI I MINERALI TIJEKOM TRUDNOĆE


Tijekom trudnoće je osobito važno osigurati odgovarajuću opskrbu vitaminima, mineralima, elementima u tragovima i drugim nutrijentima, jer svaki nutrijent ima svoju posebnu funkciju koja pogoduje zdravlju majke i djeteta.

U nastavku pogledajte sažetak najvažnijih vitalnih tvari i njihove funkcije te naše savjete za osiguravanje odgovarajućeg unosa. U nekim slučajevima se preporuča uzimanje dodataka prehrani, no njih se može uzimati samo nakon savjetovanja s liječnikom ili ljekarnikom.
 

Biolectra Magnezij 300 mg Direkt 20+4

Magnezij

Budući da je potreba za magnezijem veća tijekom trudnoće mnogi liječnici preporučuju uzimanje odgovarajućeg dodatka prehrani s magnezijem (kao što je Biolectra Magnezij 300 mg Direkt) već od početka trudnoće.

Magnezij ukratko:
  • Što je magnezij? Mineral kemijske oznake Mg, koji je posebno važan za vitalnu funkciju mišića ("mišićni mineral").
  • Potrebe tijekom trudnoće: *310 mg dnevno (*preporuka Njemačkog nutricionističkog društva za trudnice starije od 19 godina).
  • Važnost: za diobu stanica i sintezu proteina, vitalne funkcije mišića, ublažavanje umora i iscrpljenosti.
  • Magnezij u hrani: banane, proizvodi od integralnog brašna, kikiriki, brokula, obična čokolada, krumpir, mahunarke.

 

Folna kiselina

Zbog brojnih važnih funkcija folne kiseline (sintetizirani oblik vitamina B9, koji se još naziva folat), održavanje odgovarajuće opskrbe tijekom trudnoće je izuzetno važno.

Folna kiselina ukratko:
  • Što je folna kiselina? Vitamin B9 (topljiv u vodi).
  • Potrebe za folnom kiselinom tijekom trudnoće: *550 µg ekvivalenta folne kiseline dnevno (*preporuka Njemačkog nutricionističkog društva za trudnice).
  • Važnost: za rast majčinog tkiva tijekom trudnoće, stvaranje krvi, mentalne funkcije, imunosne funkcije i sintezu aminokiselina. Folati također pomaže smanjiti umor i iscrpljenost te imaju funkciju u diobi stanica.
  • Folna kiselina u hrani: lisnato povrće, proizvodi od integralnog brašna, krumpir, mahunarke, mliječni proizvodi, orašasti plodovi, jaja.
Žene koje namjeravaju ili bi mogle zatrudnjeti trebale bi, uz prehranu bogatu folatima, uzimati 400 µg sintetičke folne kiseline dnevno u obliku dodatka prehrani za prevenciju defekata neuralne cijevi djeteta. Trebale bi početi uzimati dodatak folne kiseline najmanje četiri tjedna prije početka trudnoće i nastaviti s uzimanjem tijekom prvog tromjesečja (1 µg folatnog ekvivalenta = 0,5 µg sintetičke folne kiseline).
 

Jod

Održavanje odgovarajućeg unosa joda važno je za djetetov intelektualni i fizički razvoj

Čak i uz uravnoteženu prehranu može biti teško osigurati dodatnu količinu joda, stoga se preporuča uzimati ga u obliku dodataka prehrani.

Jod ukratko:
  • Što je jod? Element u tragovima, kemijske oznake I.
  • Potrebe za jodom tijekom trudnoće: *230 µg dnevno (* preporuka Njemačkog nutricionističkog društva za trudnice).
  • Važnost: za pravilan rad živčanog sustava, metabolizam energije, proizvodnju hormona štitnjače i funkciju štitnjače, kao i za održavanje zdrave kože.
  • Jod u hrani: morska riba, jodirana sol, mlijeko i mliječni proizvodi.

 

Kalcij i vitamin D

Kalcij i vitamin D su također tvari od vitalnog značaja koje obavljaju mnoge važne funkcije tijekom trudnoće.

Kalcij ukratko:
  • Što je kalcij? Mineral, kemijske oznake Ca.
  • Potrebe za kalcijem tijekom trudnoće: *1000 mg dnevno (*preporuka Njemačkog nutricionističkog društva za odrasle te trudnice i dojilje starije od 19 godina).
  • Važnost: za održavanje zdravih kostiju i zuba (za majku i dijete), pomaže u održavanju normalne koagulacije krvi i funkcije mišića, ima funkciju u diobi i specijalizaciji stanica te je važan za održavanje normalnog energetskog metabolizma.
  • Kalcij u hrani: mlijeko i mliječni proizvodi, zeleno povrće poput brokule ili poriluka, mineralna voda koja sadrži kalcij.
Vitamin D ukratko:
  • Što je vitamin D? Vitamin topiv u mastima koji tijelo može proizvesti kada je koža izložena sunčevoj svjetlosti ("vitamin kože").
  • Potrebe za vitaminom D tijekom trudnoće: 20 µg dnevno.
  • Važnost: održavanje zdravih kostiju i zuba, podržava apsorpciju kalcija, ima funkciju u diobi stanica.
  • Vitamin D u hrani: riba (npr. sardine), iznutrice, meso, mlijeko i žumanjak.